Information

Till dig som utställare

Nedan följer viktig information till dig som utställare inför mässdagarna i Estrad Alingsås.

Monter
Mässan byggs upp med ett ALU-system med vita väggar och måttet 1 x 2,5 meter. I varje monter läggs en svart matta med tillhörande eluttag på 10 AMP. En röd matta läggs i samtliga gångar på mässytan. 

Om du har frågor om monterutrustning eller funderingar gällande andra praktiska saker – hör av dig till oss.

Gör din monter mer personlig. Beställ dina produkter här!

Pris
Kostnaden för att ställa ut på mässan är 1 750 kr / kvm. Alla priser är exklusive moms. Den minsta montern man kan boka är 6 kvm (2 x 3 meter).

Vi tar ut en bokningsavgift på 45 procent av monterkostnaden och resterande del ska vara betald innan mässans start. Om mässan blir inställd återbetalas bokningsavgiften.

Välkommen på mingelkväll
Vi bjuder in dig som utställare till en trevlig kväll fylld med god mat, härligt sällskap och skön stämning! Som utställare på mässan får du en exklusiv möjlighet att nätverka, umgås och ladda upp inför mässdagarna.

Vi dukar upp en härlig italiensk buffé, och du får njuta av ett glas vin eller öl. Foajébaren håller öppet fram till kl. 22:00, och för den som vill fortsätter kvällen därefter på Skåål.

Plats: Estrad Alingsås foajé

När: Fredag den 4 april 18:30-22:00

Fribiljett!
Det ingår en kostnadsfri biljett i din monteravgift. Viktigt att du anmäler vilken person som som nyttjar biljetten.

Vill du ta med kollegor eller gäster?

Det går utmärkt. Priset per extra person är 520 kr. Anmäl dig senast 21 mars
Anmälan görs via mejl till christer.massgruppen@gmail.com eller till elisabeth@alingsasglasscafe.se.

Ange ditt namn, företag, kontaktuppgifter samt eventuella allergier för både utställare + extra personer. Anmälan är bindande.

Poängpromenad
Under mässan kommer en poängpromenad att arrangeras för att få besökarna att gå över hela utställningsytan. Vill du ha en fråga i din monter? Skicka den till info@alingsasdagarna.se. Du kan också anmäla ditt intresse på frukostmötet den 18 februari.

WiFi
Surfa gratis genom att logga in på Estrad Alingsås WiFi.

Nät: Estrad Guest
Lösenord: EstradAlingsas!

Frågor
Om du har frågor och funderingar eller vill ha tips gällande din monter – hör av dig till oss!

Mässgruppen
Christer Andersson
0702 32 75 70
christer.massgruppen@gmail.com

Alingsåsdagarna
Elisabeth Ödman – representant
0723 75 84 77
elisabeth@alingsasglasscafe.se

Bygg en monter

Tips och råd på hur man skapar en framgångsrik utställningsyta.

När du planerar inför en mässa eller utställning är det viktigt att fundera på hur du vill synas. Om man vill sticka ut lite extra är ett bra tips att bygga sin monter på höjden för att uppnå bättre effekt. Till exempel genom ett torn som bär företagets logotyp eller genom ett budskap. Ett annat alternativ är att bygga en belastad tvåvåningsmonter som ger extra plats, möjlighet till avskilda samtal och bra utsikt över mässan.

Behöver du hjälp och inspiration till din monter? Vi samarbetar med Mässgruppen som är proffs på att bygga montrar och ta fram rätt utrustning. I priset ingår fri rådgivning av Christer Andersson på Mässgruppen för utformning av montern. Ju tidigare kontakt som tas med Christer, desto bättre service. Genom Mässgruppen kan ni även utrusta montern och beställa tillbehör.

Här några andra tips från Mässgruppen som kan vara bra att tänka på:

Genomtänkt utformning
Mässgruppen hjälper till med idé och design.

Tänk ljust
En mörk monter väcker ingen uppmärksamhet.

En bild säger mer än tusen ord
Använd stora bilder med text i montern.

Skapa uppmärksamhet
Detta kan göras genom rörliga bilder, Powerpoint eller bildspel.

Giveaways
Utdelning av små gåvor eller produkter är alltid populärt bland besökarna.

Förstör inga väggar
Mässgruppen tillhandahåller tejp och krokar. Uppsättning hjälper de självklart till med.

Förberedelserna som gör skillnad

Som utställare på en mässa handlar det om att skapa ett positivt och minnesvärt intryck för besökarna. Här är några tips för att visa sig på bästa sätt.

1. Inför mässan

Tydlig målsättning: Definiera vad du vill uppnå – är det att generera leads, bygga varumärkeskännedom eller att sälja direkt?

Attraktiv monterdesign: Skapa en monter som är iögonfallande och representerar ditt varumärke. Använd tydliga budskap, färger, och visuella element som sticker ut.

Material och giveaways: Ha professionellt framställda broschyrer, visitkort och giveaways som är relevanta för din verksamhet.

Sociala medier och inbjudningar: Annonsera din närvaro i förväg i dina sociala kanaler och bjud in kunder och intressenter att besöka dig.

2. Under mässan

Personligt bemötande: Var vänlig, tillgänglig och proaktiv. Hälsa på förbipasserande och bjud in dem till samtal.

Engagerande aktiviteter: Skapa något som lockar besökare – till exempel demonstrationer, tävlingar, eller interaktiva element.

Pitch och presentation: Förbered en kort och engagerande pitch om din verksamhet som du kan anpassa till olika målgrupper.

Synlighet: Bär kläder med företagets logotyp och håll alltid din monter bemannad.

Skapa relationer: Samla in kontaktuppgifter och notera viktiga diskussioner för uppföljning.

3. Efter mässan

Följ upp: Skicka ett tackmeddelande till de du träffade och följ upp med den information de efterfrågade.

Reflektion och förbättring: Utvärdera vad som gick bra och vad som kan förbättras till nästa gång. Genom att vara väl förberedd, engagerad under mässan och noggrann med uppföljningen kan du maximera dina resultat som utställare!